Teoria Muzyki #3 – Blues 12 taktowy

Teoria Muzyki #3 – Blues 12 taktowy

Blues 12 taktowy – Teraz możemy pokrótce dowiedzieć się o budowie bluesa klasycznego, który podlegał sztywnym regułom harmonicznym .
Klasyczna i najczęstsza forma bluesa opiera się na 12 taktach (zdecydowanie rzadziej było to 8- czy 16- taktowa lub 10- czy 20- taktowa). Skupmy się jednak na formie dwunastotaktowej. Mając do dyspozycji owe trzy najbardziej podstawowe i charakterystyczne akordy jesteśmy już w stanie zagrać najprostszego bluesa.

W przypadku dwunastotaktowego, schemat poszczególnych akordów wygląda następująco:  T, S, T, T, S, S, T, T, D, S, T, D. 

Tonacja

C
G
D
A
E
F

 

I – Tonika

C
G
D
A
E
F

IV – Subdominanta

F
C
G
D
A
B

V – Dominanta

G
D
A
E
H
C

Blues 12 taktowy dla każdego!

Pamiętać należy, iż jest to układ najbardziej prymitywny i podstawowy, więc służył będzie do nauki grania bluesa „od zera”. Często bowiem w dalszej ewolucji tego gatunku muzyki rozrywkowej dochodziło do coraz większych modyfikacji, podstawiania odmiennych akordów w miejsce podstawowe – czy też bardziej rozbudowanych, np. z dodaną septymą małą (interwał septymy małej od prymy akordu, czyli z jeszcze dodatkową tercją małą od kwinty trójdźwięku). W dodatku charakterystyczne brzmienie durowo-molowe bluesa wskazuje na stosowanie tonacji molowych w durowych – czyli np. podczas gdy gitara gra akord durowy, instrument solowy (tu: harmonijka) często gra solo w tonacji molowej i odwrotnie.

Niejednokrotnie również odchodzi się od grania dominanty durowej w tonacjach molowych bluesa.

Porywając się natomiast na naukę gry partii solowych improwizowanych w bluesie,należałoby się dokładniej zapoznać ze skalami bluesowymi oraz pentatonicznymi, które wykazują duże modyfikacje w porównaniu z klasycznymi, omawianymi powyżej – a stanowiącymi podstawę do zrozumienia skomplikowanych improwizacji jazzowych.

Lubisz grać Bluesa? Napisz w komentarzu co sadzisz o 12 taktowym bluesie?

Komentarze Facebooka
Close Menu
×
×

Koszyk