TECHNIKI GRY

Techniki gry na harmonijce ustnej to wciąż rozwijający się temat, ponieważ całkiem niedawno opatentowano np. technikę podwyższania dźwięków na harmonijkach ustnych diatonicznych, czyli takich, które posiadają 10 kanałów. Nie wiadomo, czy ktoś jeszcze czegoś nie odkryje. Niektóre techniki gry są proste, a niektóre trudne. Przy nauce jednych spędzisz dzień, a do opanowania innych będziesz potrzebować nieco ponad parę miesięcy czy lat. Tak, lat. Dochodzenie do perfekcji trwa bowiem czasem bardzo długo. Przedstawiam Ci techniki gry na harmonijce, które opisywałem w mojej nauce gry na harmonijce ustnej – trochę jednak obszerniej niż tutaj wraz z przykładami i opisami, jak dokładnie wykonać daną technikę.

Podciąg - jeden z najważniejszych efektów brzmienia harmonijki; dzięki niemu możesz wydobyć niższy dźwięk stroika (półton), umożliwia to płynne przejście z wyższego tonu na niższy. Pełne podciągi możesz wykonywać na tradycyjnej harmonijce diatonicznej “system Richtera”. Na harmonijkach chromatycznych podciągi można wykonać o pół tonu lub o ćwierć jego wartości. Tę technikę wykonuje się na kanałach od 1 do 6 na wdechu (draw bends), a na 7-10 na wydechu (blow bends).

Rozkład podciągów na kanałach:
Techniki gry - obniżenia dźwięów na harmonijce

kanał 1 – wdech, pół tonu
kanał 2 – wdech, pół tonu i dwa półtony
kanał 3 – wdech, 1, 2 i 3 półtony
kanał 4 – wdech pół tonu
kanał 5 – wdech, ćwierć tonu
kanał 6 – wdech – pół tonu
kanał 7 – wydech ćwierć tonu
kanał 8 – wydech pół tonu
kanał 9 – wydech pół tonu
kanał 10 - wydech pół tonu i dwa półtony

Jak wykonać podciąg?

Zacznij od kanału 4., gdzie najłatwiej uzyskać ten efekt. Musisz wykonywać taki ruch, jakbyś chciał przesunąć swoją krtań w dół i do tyłu. Początkowo pomocne będzie przesunięcie harmonijki bardziej pionowo (grzebieniem do góry), dzięki czemu przepływ powietrza nastąpi bliżej podniebienia.

Podciągu nie wykonujesz samym językiem, ale wykonujesz go całą jamą ustną – musisz utworzyć tunel powietrza. Można tu powiedzieć, że chodzi o nagięcie stroika. Po czasie przyjdzie Ci to z łatwością.

Zasysaj powietrze na kanale 4. dotykając czubkiem języka dolne zęby i równocześnie wciągaj język w głąb gardła jak byś wypowiadał “juuuuuu” lub wciągał przez słomkę resztki soku. Wciągaj powietrze i wypowiadaj “juuuuu”.

Harmonijkowe techniki gry

Vibrato ręczne – jeden z charakterystycznych i łatwych efektów gry. Słyszysz go jako przerwanie płynnego rozchodzenia się dźwięku, szybszego a czasem bardzo powolnego. Początkowo musisz stworzyć komorę rezonansową w dłoniach – wydając dźwięk odmykaj i zamykaj ją, odsuwając prawą dłoń. Efekt ten możesz wzbogacić przez np. podciąg. Jednym z mistrzów tej techniki jest  Sonny Boy Williamson II.

Vibrato językowe (tremolo) - używasz tu jedynie samego języka: układasz język jak przy wymawianiu tu-tu-tu-tu. Wychodzi najlepiej na niższych kanałach. Możesz dodawać tutaj już opanowane podciągi. Można eksperymentować przesuwając język prawo-lewo lub  góra-dół.

Vibrato  przeponowe - teraz nieco o technice przeponowej: wciągając powietrze, wykonuj szybkie ruchy przeponą, reguluj przepływ powietrza. Żeby usłyszeć, jak prawidłowo brzmi ta technika, połóż rękę na środku brzucha, gdzie kończy się mostek i wciągaj jednostajnie powietrze jednocześnie delikatnie naciskaj przeponę. Po dłuższym czasie będziesz mógł wykonać tę technikę bez dodatkowej ręki. Ta technika jest najtrudniejsza i wymaga wielu miesięcy ćwiczeń.

Tremolando - charakterystyczna technika dla harmoniki: polega na  szybkim prześlizgiwaniu się z kanału na kanał, wykonujemy ją na dwóch kanałach, obojętnie czy na wdechu, czy na wydechu. Możemy łączyć z podciągami i vibratem. Najszybciej nauczysz się tej techniki ruszając głową na boki i jednocześnie rekami, to zwiększy dodatkowo Twoją szybkość. Najlepiej zacznij się uczyć tej techniki na wdechu.

Glissando - w celu uzyskania glissanda, należy ślizgać się po kanałach, równocześnie dmuchając w nią. Możemy uzyskać na wdechu i wydechu. Możemy rozpocząć lub zakończyć nią riff. Łatwa do opanowania.

Overbending (Podwyższanie) - opisuję tę technikę jako ostatnią, bo nie jest ona tak często wykorzystywana w bluesie jak w jazz’ie. Jest używana tylko przez niektórych harmonijkarzy, aczkolwiek warto opanować tą technikę. To technika trudna, żmudna i wymagająca dużo pracy. Ma ona za zadanie podwyższyć dźwięk stroika.

Rozkdład overbending’ów:
Techniki gry - podwyższenia dźwięków harmonijce
Overblow:

Kanał 1 -wydech,skok 3 półtony w górę
kanał 2 -(istnieje już)
kanał 3 -(istnieje już)
kanał 4 – wydech,skok 3 półtony w górę
kanał 5 – wydech i 2 półtony w górę
kanał 6 – wydech i 3 półtony

Overdraw:

Kanał 7 – wdech i 2 półtony
Kanał 8 – wdech i 3 półtony
Kanał 9 – wdech i 3półtony
Kanał 10 – wdech i 4 półtony

 Overblow - uzyskujesz na kanałach 1,2,3,4,5,6  na wydechu. Najłatwiej uzyskać na kanale 6. Ustaw język, jakbyś wymawiał “Hhhhh”, “Hi”, “Ki”. Usta nie zmieniają się, wysuwasz maksymalnie, ile to możliwe, język do przodu, środkowa część języka może być uniesiona. Napinasz krtań, wszystkie mięśnie, tworząc wąski kanał przepływu powietrza i musisz zadmuchać nieco mocniej niż zawsze. Krtań jest bardzo podobnie napięta przy podciągu, więc zmiana techniki nie będzie bardzo obciążała aparatu gębowego. Pierwszy raz mogę polecić pewien sposób: zdejmij pokrywy, połóż palec wzdłuż stroika wydechowego i zadmuchaj, aż się odezwie stroik wdechowy. Wtedy usłyszysz, jak czysto brzmi ten efekt.

Overdraw - uzyskujemy na kanałach 7,8,9,10  na wdechu. Technika bardziej wymagająca pracy. Przykładowo: na 9. kanale wciągaj powietrze i dotknij podniebienia środkową i tylnią częścią języka jak przy wymawianiu “G”, “KI”. W tym momencie krtań przesunie się do góry, możesz słyszeć piski, ale to prowadzi do opanowania tej techniki.

Mam nadzieję, że opisy powyższych technik gry są dla Ciebie zrozumiałe. Starałem się  opisać to w jak najprostszy sposób na “chłopski rozum”, aby nauka była jeszcze szybsza i efektywniejsza. Jeżeli masz jakieś pytania, to skontaktuj się ze mną. Życzę miłej nauki!

Jaka jest Twoja ulubiona technika? A która sprawiła Ci dużo trudu?

Swoją odpowiedz zawrzyj w komentarzu poniżej.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>